کر و لال باش تا متمدن بمانی!

کر و لال باش تا متمدن بمانی!

مهدی طاهرخانی
آن لحظه ای که زیدان از زمین اخراج و به سوی رختکن رهسپار شد جان می داد برای شعر سرودن!
برترین بازیکن ده سال گذشته فوتبال جهان هنگامی که پشتش را به جام کرد و از زمین سبز برای همیشه خداحافظی نمود دیگر باورش سخت بود که فرانسه را برای بار دوم قهرمان جهان بدانیم!
نمی دانم چه حسی بود اما کارگردان تیزهوش آلمانی با آن صحنه برداری بازی را پیش بینی کرد!
زیزو مرد افسانه ای فوتبال جهان در روزهای واپسین فوتبالش تولدی دوباره داشت! همه منتظر درخشش رونالدینهوی برزیل و رونی بریتانیا و مسی آرژانتین و... بودند اما دوباره دود از کنده بلند شد!
شاید باید زیزو افسانه ای باز هم هقهقه گریه هایش (که نشأت گرفته از اهانت به دین و مذهبش هست) را در درون رگهایش محبوس می نمود تا باعث معروف شدن یک فاشیست واقعی نشود!
مهم نیست ایتالیا قهرمان جهان شده! مهم نیست تیم محبوب من و شما به جام رسیده یا نرسیده! هیچکدام آنها مهم نیست مهم جائیست که دوباره به من و تو گفتند تروریست!
همه خبرگزاریهای داخلی و خارجی نوشتند و خبر دادند که زیزو با یک حرکت ناشایست از فوتبال خداحافظی کرد اما چه کسی گفت که چرا باید حرفه ای ترین فوتبالیست جهان آنگونه از خود بیخود شود و آن حرکت انتحاری را انجام بدهد؟
نمی خواهیم از آن حرکت زیزو دفاع کنیم اما به راستی او باید چه می کرد؟
تا کجا بشنویم و خاموش بمانیم؟
تا کی تروریست خطاب شویم و خودمان را به نشنیدن بزنیم؟! نمی دانیم خبر تا چه حد معتبر و مستند است اما مطمئن باشید که زیدان بازیکن خام و جوان و کم تجربه ای نیست که نتواند خودش را در مقابل الفاظ رد و بدل شده کنترل کند اما لفظ تا کجا می تواند قابل هضم باشد؟ ماتراتزی و ماتراتزی سانان از نوع نقش و نگار روی دستشان «که کم از دفتر نقاشی سیاسی ندارد» کاملا متمایز و هویدا هستند! همه می دانند که آنان چه پیشینه و خط مشی ای دارند!
شاید همه ترجیح می دادند که زیدان خودش را به نشنیدن بزند تا هیچ کس در هیچ کجای جهان نفهمد در درون مستطیل سبز که سمبل جوانمردی و دوستی باید باشد چه می گذرد!
اما بگذارید برای یکبار هم که شده خشونت را نفی نکنیم! این خشونت را از آن لحاظ پسندیدیم که نشان داد در درون زمین به اصطلاح جهانی چه می گذرد! آپارتاید یعنی چه؟ اسلام را به چه منظری می نگرند!
زیزو هرگز از یادها نمی رود بلکه جاودانه تر خواهد شد چون در مقابل اهانت حتی به قیمت فناشدن خویش سکوت نکرد! او دفاع از آرمان و دینش را هزار برابر برتر از کسب جام طلایی دانست! در غرب متمدن کدام ارزش می توانست یک بازیکن را مجاب کند تا اینگونه از مادیات و ارزشهای دنیوی دست بکشد؟
بگذارید آنان تمدن خود را داشته باشند که می گوید: خودت را به نشنیدن و ندیدن بزن تا ظاهر آراسته ات حفظ شود! چنین تمدنی ارزانی خودشان!
خوشحالیم که این بار باید و نبایدهای وضع شده آنان رعایت نشد! چه خیالیست بگذارید بگویند که یک «مسلمان» برای دفاع از آرمانهایش به قوانین ما بی احترامی کرد! اگر قوانین آنان بی عیب بود فاشیسم آنگونه تا مغز استخوانش رسوخ پیدا نمی کرد!
خداحافظ زیزو افسانه ای، تو بهترین و زیباترین خداحافظی تاریخ فوتبال را داشتی! این عناوین می آید و می رود اما هرگز هیچکس فراموش نمی کند که درسال 2006 میلادی در قلب اروپا چگونه با پیروان یک دین تکلم کردند!
از منظر آنان ما تروریستیم چون نمی توانیم تابع یک بردار باشیم که همیشه ما را در چنبره خود می خواهد! خداحافظ زیدان افسانه ای...

این مطلب هیچ ربطی به یونایتد ندارد اما ارزش یک بار خواندن را دارد.

 

نظرات 6 + ارسال نظر
چلسی جمعه 12 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:06 ب.ظ http://chealsi.boagfa.com/

اگه میشه به وبلاگ من سر بزن

morteza جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:17 ق.ظ http://www.love-2008.blogfa.com

سلام وبت قشنگه .
منتو را لینک کردم .
اگر تو دوست داری منو لینک کن.

کریستینو شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 10:13 ق.ظ http://www.kantona.blogfa.com

سلام فقط منچستر
سربزن

رونی دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 04:03 ب.ظ

عشق فقط منچستر

x پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 10:22 ق.ظ http://hadyoman.blogfa.com

تبادل لینک می کنی کادر نوشته های ما جالب است اگه روی ادامه مطلب کلیک کنید کادر جدیدتری خواهید دید ما حاضریم این کادر را برای شما طراحی کنیم

www.hadyoman.blogfa.com

[ بدون نام ] چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 06:32 ب.ظ

اقای عزیز زیدان خودش تو مصاحبه گفت که ماتراتزی به ناموس او فحاشی کرده!!! بیخود از خودتون مقاله ننویس!!! مارکو ازپوزش خواست!!! بیخود چرت ننویس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد